Ry Kopenhagen

23 mei 2018 - Charlottenlund, Denemarken

Nadat de was is ingepakt vertrek ik op een stralende pinksterdag richting Aarhus. Veel fietsers onderweg en overal Deense vlaggen. Daar zijn wij nederlanders wel wat gematigder in.
Het laatste stuk naar Aarhus is een pareltje eerst een aantal km's langs een beek en vervolgens langs de rand het fjord zo het centrum van de stad in, die er erg leuk uitzag..bij de kassa van de boot moest ik opschieten. Nog 3 minuten om aan boord te komen.
Met 80 km per uur varen en er niks van merken is bijzonder.
Uitgescheept op noord sjaelland eerst een waddeneiland en daarna een grote aaneenschakeling van weekendhuisjes. Bij Rorvig was het een zomerse drukte bij de pont met rijen voor de ijskraam. Nog een klein stukje en de laatste overtocht van de dag. Camping bij Kulhuse en een fantastische zonsondergang!
Vanuit Kulhuse verder door prachtige beuken en eikenbossen, met zo af en toe zicht op het ford. Tot 25 km voor Kopenhagen dan gaat de route langs de snelweg. De camping is gelegen in een fort en op 7 km van het centrum van Kopenhagen. 'S avonds een eerste kennismaking wat een licht! Het oude centrum is groot. Veel musea en parken dinsdag doe ik de stad op de fiets in totaal rijd ik 70 km door de stad en nog steeds nieuwe dingen die voorbijkomen! Super brede fietspaden kan 020 wel wat van leren!
S middags ook nog voor de afkoeling een duik in de zee genomen en heerlijk op t strand gelegen!
De reisplannen zijn een beetje aangepast geen ronde via Helsingor --Malmo ( ong 180 km)en dan vrijdag om7 uur de boot pakken, maar de trein naar Malmo in 35 minuten. Op donderdag is er een avondboot vanuit Trelleborg naar Rugen- Sassnitz.
Bagageloos op de fiets naar het Louisiana Museum, met zicht op zweden en de zee, prachtige giacometti's en aardewerk van Picasso veel mooie beelden in een zonnige tuin. Het weer blijft prachtig. Vanavond nog Kopenhagen morgen weer verder op pad.
Groetjes !!!

1. Gerdien:
    23 mei 2018
    Weer een leuk verslag, wat een mooie beleving! Beetje jaloers...
    Je boft ook met het weer, wij hier trouwens ook :-)
    Dikke kus!
  2. Martelly:
    Hoi Jan,
    Goh, wat kom je door mooie omgeving. 70 km door zo'n grote stad, lijkt me ook bijzonder. Veel plezier weer!
  3. Jan J. Kraaijenzang:
    23 mei 2018
    Leuk je verslagen te lezen Jan. Beetje nostalgie... ik ken denemarken van vroeger met mijn ouders... ook wij stonden in Ry op de camping.. sondervick heette die kan ik me nog herinneren... je gaat ook naar rugen toch... moet ook zeer mooi zijn.. met duitse reich historie... het complex voor de duitsers... nu ruines... veel plezier johan
  4. Marja:
    23 mei 2018
    Hoi Jan, 80 km per uur en niet daarvan merken, dat moet wel heel glad water geweest zijn of was het een catamaran? Ik moet toch ook eens naar Kopenhagen als ik dat zo hoor! Fiets ze!
  5. Ed:
    23 mei 2018
    Mooi verslag weer Jan. Je vermaakt je prima lees ik. Veel plezier nog.
  6. Monique Jonk:
    23 mei 2018
    Mooie verslagen Jan! Super leuk om je reis mee te lezen!
    Groetjes
    Monique
  7. Sarah:
    24 mei 2018
    mooie reis Jan, en leuk ook om te lezen over Kopenhagen, waar ik 2 jaar geleden was (niet met de fiets). Idd prachtige ruime stad....