Jutland 17-19 mei

19 mei 2018 - Ry, Denemarken

De jutlandroute gaat in Denemarken over 2 historische routes: de oksevej en haervejen beide waren al in gebruik voor de vikingen.
Delen van de haervejen gaan over ( rulle) grindpaden, dat betekent heel geconcentreerd fietsen en soms van de fiets af als het te bar wordt; de snelheid gaat er in ieder geval uit!
Vanuit Haithabu door de tuinen van slot Gottorf in Schleswig met een beeldentuin.
Eerst tot aan de grens veel bewoond en industrieel gebied, langs drukke wegen met veel vrachtverkeer. Vanaf de grens wordt het rustiger. Grootschalig gras- en akkerlanden wisselen zich af met stukjes bos en natuur. De glooiingen van de heuvels bepalen de hoeveelheid natuur. Veel grafheuvels vaak op strategische plekken.
Ik kampeer woensdag op een kleine natuurcamping bij een historische brug en hoeve ben de enige gast.
Eind van de middag is het ineens koud geworden met een hele gure wind lig lekker vroeg inde slaapzak.
Het landschap verandert niet de volgende dagen ik word ingehaald door een Santosrijder op weg naar de poolcirkel!
Het is stil qua vogels; op vrijdag eindelijk wat leeuweriken en 3 patrijzen. Ook spot ik wat reeen. Op vrijdag kom ik aan in Ry 40km van Aarhus! Rust en wasdag wordt de zaterdag in een zonovergoten Jutland!
Hartelijke groet en dank voor jullie lieve reacties

1. Els:
    19 mei 2018
    Dank weer voor je verslag. Veel plezier nog.
  2. Henk:
    Hé Jan,
    Wat een mooi verslag, hopelijk krijg je snel weer wat aanspraak en veel vogels te zien de komende dagen.
  3. Marja:
    19 mei 2018
    Ben weer een stukje met je meegefietst 😊. Wat bedoel je met strategische plekken voor de grafheuvels? Ik ben benieuwd of je wat van Pinksteren gaat merken! Een goede voortzetting!
  4. Mario:
    19 mei 2018
    Hi Jan nog ff voordat ik op het vliegtuig stap naar ZA en daar het wild kan aanschouwen. Weer mooie avonturenen zat te beleven. Middels jou verhalen fietsen wij, zonder moei te worden, heerlijk mee. Ga zo door en fijne pinksteren.
  5. Gerdien:
    19 mei 2018
    Hmmmm....naar de poolcirkel fietsen, da's ook een mooie uitdaging😊 . Net als Marja ben ik wel benieuwd naar de strategie van de grafheuvels...hier in Landsmeer strategische molshopen, maar dat wist je al😅 Xxg
  6. Paul:
    20 mei 2018
    Ha die Jan, mooie tocht en je foto's stralen ruimte en rust uit. Leuk om zo met je mee te reizen en je indrukken te lezen. Op naar een mooi en veilig vervolg. Ben benieuwd!
    Groet, Paul
  7. Gerda:
    20 mei 2018
    Gaat lekker zo te lezen, zo leuk om een beetje mee te 'fietsen' 😉
  8. Martelly:
    21 mei 2018
    Hoi Jan,
    Dank weer voor je leuke verhaal. Je bent zo wel een bezige bij, hè?! En fietsen, en wassen, en verslag aan ons allemaal doen.... .
    Zal een pittig stukje geweest zijn, die grindpaden. Wist je dat van te voren? Zere armen ervan gekregen? Gelukkig nog wat vogelvrienden die vergezellen. Hier afgelopen vrijdag 3x bosrietzanger in de Belt, roerdomp in het Noordplot.....blijf je ook bij van ons Landsmeers vogel-gebeuren!