Kopenhagen Rugen 24 -26 5

28 mei 2018 - Kamminke, Duitsland

Ik vertrek uit Kopenhagen net na de ochtendfietsspits. Op het station is de llift in onderhoud dan maar met roltrap, wat best makkelijk gaat. Malmo is nog een beetje in slaap ..maar de lift doet het wel!! ik heb zin in koffie.
Opgelucht dat het reizen per trein zo soepel is verlopen.
Langs de malmose stranden richting zuiden onder de beruchte bridge door, de afslag naar falsterbro moet ik niet hebben. Trelleborg is het doel!
Een venijnige oostenwind mag de pret niet drukken. Bij een supermarkt praatje met een duits echtpaar op weg naar het noorden. Ze willen met kerst in porto zijn.
In checken naar de boot, met fietsen en al in een bus en met de lift naar het 7e dek. Maar daar mogen geen fietsen staan! Via een kruipdoor sluipdoor en een wat boze geirriteerde steward met nog 2 andere fietsers naar het juiste dek getransporteerd.
Tijdens de overtocht naar Sassnitz nog snel een hotel geboekt. Gelukkig maar 2 km van de haven. Fietstochtje in het donker op de OSMapp en de kamersleutel ligt op de afgesproken plaats. Wat een techniek!
Om kwart voor 1 lig ik een luxe hotelbed in een voormalige DDR doos. Alles goed verlopen!!
S ochtends Sassnitz verkent en vervolgens door het park Jasmunt via kleine bospaadjes, prachtige krijtrotsen, vervolgens in een haventje koffie gedronken; is dit Griekenland of Noord Duitsland, vraag ik me af.
Het park Jasmunt is prachtig mooie beukenbossen met hier en daar een ven waar kikkers een concert geven.
De camping is aan de rand van het park omgeven door prachtige beuken. Boshuis Drie.
Bij een avondwandeling kom ik 2 grote groepen reeen tegen en s middags een vos op het fietspad.
Zaterdag fiets ik langs PRORA, in opdracht van Hitler gebouwd, een serie flats pal op de kust, er zouden 20.000 mensen tegelijk op vakantie moeten kunnen.
Sommige delen zwaar in verval maar ook een deel gerenoveerd tot jeugdherberg. En veel vakantie appartementen volop in ontwikkeling.
De grootte is bizar.
Verder deze dag een heerlijke fietstocht over het heuvelachtige eiland totaal bijna 90km. Prachtige vergezichten en bijna uitgebloeide kastanjelanen.
Zondag weer op pad naar t vaste land. Het is fris en erg mistig, ben ik niet gewend brrrr.
Zandpaden zijn door de droogte nauwelijks begaanbaar, dan maar van de fiets af en duwen. Vlak voor het veer bij Zudar 2 grauwe klauwieren en rode wouw. Aan de overkant grote zilverreiger en ooievaars ook de zwarte roodstaart laat zich zien.
Leuke bijna nieuwe lege camping in Greifswald, heerlijke avondwandeling en hapje gegeten in de haven, daar was het nog even ruim 25° . Het waren heerlijke dagen op Rugen!

1. Odo van den Broek:
    29 mei 2018
    Mooie stappen gemaakt zeg. Prora. 4 km lang. Docu gezien over de verbouwingen van de appartementen. Idioot duur. Maar wel mooi om te zien dat ze de historie toch een beetje bewaren. Veel veilige kilometers.
  2. Martelly:
    29 mei 2018
    Hoi Jan, fijn dat je het zo mooi op Rugen hebt gehad. En dat alle planningen goed verlopen zijn! Leuke waarnemingen, grauwe klauwier niet alledaags. Traditionele 3-daagse bij Lauwersmeer gehad, daar ook 2 gr. klauwieren. Mooie vogels! Moest op de terugweg op de Afsluitdijk aan je benen denken: muggenzwermen.... . Niet zoveel als vorig jaar, maar ze waren er wel weer.... . Veel plezier verder, genieten en succes!
  3. Henk:
    29 mei 2018
    Jan je bent een meesterverteller, samen met de mooie overzichtsfoto's leest het als een boek.
    Knap hoor! Niet alleen het schrijven en beschrijven, ik krijg ook wel zin om daar naar toe te gaan.
    Maar ook het ondernemen. Ik kijk uit naar je verdere ervaringen.
  4. Gerda:
    29 mei 2018
    Mooi beeldend verslag weer, ik zeg: uitgeven 😉