Pommeren 28-30 mei

1 juni 2018 - Wulkenzin, Duitsland

Vanuit Kamminke eerst heerlijk heuvel af, de route vandaag is een grote ronde rondom Stettiner Haff een binnenzee.
Hier zijn verschillende grote natuurontwikkeling projecten uitgevoerd de afgelopen jaren; een groot moeras-rietland.
Bij Zecherin 3 zeearenden in een blik! Mooi die witte staarten. Dit is heel mooi
In t riet verderop kraakt en zingt iedere rietstengel, rode wauw en kiekendieven en later ook robotap, paapje en heel veel leeuwerikken en gele kwikken.
Lunch in Anklam en via Nederlandse polders met nog een zeearendshow!
Op naar de camping aan t strand. Het is bloedheet nog even lekker gezwommen
En toen kwamen de muggen vroeg in de slaapzak dan maar.
Volgende dag op naar Neubrandenburg, mis een afslag en krijg kilometers kasseien voor de wielen, in een prachtig bos overigens. Onderweg een zeearend en grauwe klauwieren, verder is het heet en veel mulle zandwegen.
Na de koffie+ bij een bakkertje 60km niets meer...tot vlakbij Neubrandenburg eindelijk wat kouds tedrinken..camping aan de tollensee, eerst veel wind later heel stil.
De volgende morgen word ik gewekt door een zeearend! Wat een wekker!
Vroeg uit de veren en op pad naar Wesenberg, het is een tocht door een warm leeg land, met regen van de acacia bloesem. Veel gele kwikken en geelgorzen, verspreid in het graan wat reeen. Een paartje kraanvogel met jong! Probeer ze op de foto te zetten net te ver weg.
Op een stuk betonpad glijd ik uit en maak een flinke schuiver, schrikken en pijn.
Wat schaafwonden en een gevoelige borstkas. Pfff goed afgelopen.
De laatste 20 km van de dag makkelijk en goed wegdek, tent opgezet op een uitgedroogde camping.
Vandaag de 2000 km bereikt.
Afwachten hoe het morgen voelt met t lijf.
Rond een uur of drie 's nachts begint het te onweren en een klein spatje regen.
'S ochtends is alles stijf en stram na de duikeling van gisteren, ga een deel van de etappe met de trein doen.
Voor de komende 2 nachten een pension geboekt bij Waren (Muritz), even rust nemen lijkt me niet onverstandig!

1. Paul:
    1 juni 2018
    Gelukkig goed afgelopen Jan en hoef je deze mooie tocht niet te onderbreken. Zo te lezen kom je onderweg veel tegen. En een visarend als wekker... is weer eens wat dan anders dan hier wat de lokale ekster doet. Ik begrijp dat je dit weekend Gerdien gaat ontmoeten. Veel goeds en een goed, veilig vervolg met de tocht. Succes en groet, Paul
  2. Jan J. Kraaijenzang:
    1 juni 2018
    Sterkte Jan.. pechvogel dus even gezien... ik hoop dat je snel kunt herstellen.. even rustig aan doen... prachtige dag verslagen maak je... elke keer weer leuk om te lezen... af en toe wat aanspraak gelukkig.. auf deutsch naturlich...
  3. Madelon:
    2 juni 2018
    Terwijl ik intussen lui op het strand lig in sanur lees ik met veel plezier jouw superactieve verhaal. Echt leuk om te lezen. Wel schrikken dat je gevallen bent. Niet toch even naar de dokter? Groetjes mama madelon
  4. Andrea:
    Voorzichtig Jan!
  5. Ed:
    2 juni 2018
    Heerlijk aan het genieten, maar ook opletten je moet wel weer heel terugkomen! Mooie reis verder. Groet Ed.
  6. Henk:
    2 juni 2018
    Hopelijk valt je val mee en gaat je stijfheid over.
    Geniet van je rustpauze en hou je lijf in de gaten.
    ps Mis wel een foto van de schaafwonden (grapje)
  7. Martelly:
    Hoi Jan,
    Gelukkig is alles goed afgelopen! Met de schrik vrijgekomen. Wat heb je door prachtig landschap gefietst én hele mooie waarnemingen gedaan. Beetje jaloers....!! 2000 km al gefietst, dapper hoor!
    En nu in Mutitz, mooie omgeving. Op zoek naar de grote karekiet, pas op voor de muggen. Groet, ook voor Gerdien.
  8. Gerdien:
    2 juni 2018
    Nog een kleine week en dan reis ik af naar Duitsland. Heel luxe, gewoon met de auto en vervolgens samen in een klein huisje. Benieuwd hoe dat weerzien zal zijn? Heb er zin in. Xg
  9. Marja:
    6 juni 2018
    Je moet maar een prijsvraag van de foto met kraanvogels maken. Ik zie niets waarin ik n vogel zie! Jammer van de schuiver op het beton. Doe je goed nu: met de trein en straks een lange warme douche in t pension. Prachtig natuurverslag weer! Geniet ze en doe maar even rustig aan!