Mecklenburg 31-5 5-6

6 juni 2018 - Bleckede, Duitsland

Heerlijk 2 dagen uitgerust in een pension met super ontbijt en s avonds overheerlijke visgerechten.
Gerookte vis wordt hier veel aangeboden.
Zaterdagmiddag breekt er een onweer los met een flinke bui regen ik was net op tijd binnen. De eerste echte regen sinds Hemelvaart.
Op een frisse zondagochtend vervolg ik mijn reis, door een poort van slee- en meidoorns en vlierstruiken door een ruim akkerland. In het bos verderop stap ik af en laveer tussen de overspringende kikkertjes door.
Het lijf lijkt zich goed te houden een gevoelige rib en een stijve rug dit zal nog wel enkele dagen duren.
Het is weer een glooiend landschap. Kraanvogels vliegen op uit een maisveld, reeen laten zich ook midden op de dag in t open veld zien.
Groepje rode wouwen en raven.
Het land wordt vlak ik kom nu in een gebied waar in het verleden aan bruinkoolwinning is gedaan. Grote percelen den en mais en gras zijn de restanten daarvan.
Camping langs de Elde eenvoudig en goedkoop. Op het gemaaide grasland erachter spelen s avonds 3 jonge vosjes moeder vos bekijkt het op afstand.
Onrustig geslapen, rug en borst blijven pijnlijk.
Bij een klein nat natuurgebied spot ik op dinsdag een klapekster en veel ooievaars in de weilanden.
Aan de Elbe (alweer 3 weken geleden dat ik die overstak?) bezoek ik het vestigstadje Domitz. Veel leegstand en verval in het centrum, aan de rand van het stadje 3 supernieuwe supermarkten. De lokale winkelier kan er niet tegenop.
Dat dit DDR is geweest zal ook meespelen, de grens liep hier tot aan de Elbe.
Bij Hitzacker ( geb. plaats van Prins Claus) neem ik het veer om langs de hoge kant van de rivier verder te trekken, een supersjieke camping goed voor een extra dagje rust. Luneburg nadert...en vrijdag afspraak met Gerdien aldaar en ook gaat het weer echt warm worden!

1. Kaya:
    6 juni 2018
    Hihihihi gezellig dat gerdien die kant op komt. Geniet er van met z.n tweetjes
  2. Bert:
    6 juni 2018
    Ha Jan, gelukkig geen fietsmalheur ditmaal, maar wel het genot van alle natuur, je reisverslag blijft prettig met zeer fraaie natuurontmoetingen, hoe herkenbaar.
    Geniet van uitkijken naar en het samenzijn met Gerdien, ook plezier van de warmte beleven hoor
  3. Jan J. Kraaijenzang:
    6 juni 2018
    .... ga je vast de luneburger heide doorkruisen.. ken dat van mijn diensttijd ervatiesen oefeningen in die omgeving... maak het gezellig met Gerdien en een beetje massage kan geen kwaad... leuk je vogel observaties... en overige dieren xie je pad kruisen... succes en houd je taai
  4. Henry Hammer:
    Hoi Jan veel plezier
    Gr henry Hammer
  5. Martelly:
    6 juni 2018
    Hoi Jan, wat fiets je toch door mooie natuur. Niet alleen de vogels, maar ook de vegetatie en zelfs spelende vosjes....! Wat is de natuur toch mooi! Sterkte met de lijflijke ongemakken, en geniet samen met Gerdien (zal zeker lukken!).
  6. Henk:
    Hoi Jan,
    Het lijkt wel of je het observeren en schrijven steeds meer onder de knie krijgt, of dat van je rustmoment komt weet ik niet, maar straks staat er een uitgever op je te wachten. Veel plezier met Gerdien en voorzetting van de tocht. Hennie en ik piepen er even tussen uit voor een tuinreis naar Ierland. Goed herstel en behouden vaart!
    ps. Henry, kom jij van de Gelreweg?
  7. Arend van de Beek:
    6 juni 2018
    Wat een prachtig beschrijvend reisverslag.
  8. Els:
    7 juni 2018
    Het was weer heerlijk om te lezen.
    Veel plezier het weekend samen.